cz | eng

TZ | 3M ČESKO | POST-IT®: JEHO OBJEVITELÉ ZE 3M MÍŘÍ DO AMERICKÉ SÍNĚ SLÁVY VYNÁLEZCŮ1

Možná ani neexistuje kancelář nebo domácnost, kde by se neobjevil alespoň jeden štůček malých barevných papírků, které můžete kamkoli přilepit a nechat na nich vzkaz, pokyn, nebo zaláskovaný obrázek. Když v roce 2000 slavily bločky Post-it dvacet let od uvedení na trh, bylo na světě v aktivním užívání přes půl miliardy balíčků. I studie z roku 1998 ukázala, že víc než 1000 zaměstnanců amerických společností Gallup Organization a Institute for the Future využívala papírky Post-it v zaměstnání k různým účelům v průměru jedenáctkrát denně.

 

V jednoduchosti je síla

Ačkoli letos v dubnu slaví bločky Post-it oficiální třicáté narozeniny, jejich kořeny sahají až do roku 1959. Tehdy vědec ze společnosti 3M Spencer Silver vyvinul lepidlo, které nepoškozuje podložku, na které ulpívá, a po odlepení na ní nezůstává. Tehdy pro něj však neměl uplatnění. S tím přišel o dvacet let později Art Fry, další inovátor ze společnosti 3M, která má v současnosti ve svém portfóliu na padesát tisíc inovativních produktů. Art Fry hledal možnost, jak upevnit do svého zpěvníku poznámky tak, aby držely a přitom knihu při odstranění nepoškodily. Ideje se v 3M propojily a nakonec to byl právě Fry, koho časopis Esquire zařadil za Post-it bločky mezi "100 nejlepších lidí světa". Art Fry a Spencer Silver byli letos přijati do Americké národní síně slávy vynálezců. 

Úspěch přišel okamžitě První čtyři města, kde se samolepicí bločky Post-it testovaly, byly Denver, Richmond, Tampa a Tulsa. Zájem o ně byl tak velký, že si pro ně začali jezdit lidé z širokého okolí. Nedůvěřiví obchodníci si na 3M vyžádali ještě jeden test. Tisícům právníků, lékařů i manažerů byl zaslán testovací vzorek, malý žlutý balíček. I zde byla odezva ohromující a tak se v roce 1980 začalo s distribucí do celého světa.

Až do devadesátých let byly poznámkové bločky Pos-it vyráběny pouze v jedné z továren společnosti 3M ve městě  Cynthiana v americkém Kentucky. Hlavní produkce je ve městě dodnes i přes to, že společnosti 3M začalo ve výrobě lepicích bločků konkurovat hned několik firem. Pomohla tomu i skutečnost, že se obchod s bločky stal největším trhákem od dob vzniku cigaret. Lidé je používají v práci, doma, ve škole… A v porovnání s tabákovými výrobky Post-it papírky nezpůsobují rakovinu. Ba co víc, v kontextu filosofie 3M zaměřené na ochranu životního prostředí, se vyrábí už celá řada Post-it z recyklovaného papíru a všechny Post-it bločky jsou recyklovatelné.

Kanárkově žlutá barva, která byla na začátku experimentů vybrána náhodně, i oficiální název Post-it® jsou dnes společností 3M autorsky chráněny, 3M vlastní také práva na elektronické počítačové verze Post-it Brand Software Notes nebo Stickies od společnosti Apple.

Vedle klasických různobarevných poznámkových bločků existuje více než šest set dalších druhů produktů s označením Post-it®. Záložky do knížek, dávkovače, organizéry, kartotéční záložky, archy na porady... Vše na stejném principu: jednoduché, geniální a inspirativní.

Umění i vtipy Post-it nenajdeme jen v kancelářích nebo ve školách. Často slouží umělcům k jejich kreativním záměrům. Filmoví režiséři si jimi značkují prostory pro natáčení, nebo s nimi performeři jako Rebecca Murtaugh přímo pracují. Tato kalifornská umělkyně vytvořila v roce 2001 instalaci tak, že pokryla celý svůj pokoj právě Post-it papírky různých barev. Žlutou barvu použila na méně důležité části zařízení, zářivé barvy pak na ty významnější, třeba postel. Od roku 2002 pak maluje Jésica López z Monterrey v Mexiku portréty celebrit právě na malé žluté lístky se značkou Post-it.

Vedle toho jsou bločky Post-it také hlavními hrdiny různých příběhů. Mezi nimi vévodí ten o páru z Jižní Caroliny, který v roce 1989 lepil na vchodové dveře svého domu lístky se vzkazem: „Naše dítě spí.“ Pro případné návštěvy byl upozorněním, že nemají zvonit. Jednou musela být rodina evakuována, protože město zasáhnul silný hurikán Hugo. Když se po třech dnech vrátili, zjistili, že vítr, který přesáhnul rychlost dvě stě kilometrů za hodinu, porazil osm silných dubů v okolí jejich domu, zůstal na Post-it® krátký. Lísteček se vzkazem "Naše dítě spí" zůstal na dveřích.

Soutěž k třicetiletému výročí Ke třicetiletému výročí Post-it bločků spustila společnost 3M globální kampaň, která se nese v duchu motta "Keep it simple". V České republice odstartovalo 3M soutěž na www.30letpost-it.cz, kde fanoušci lepicích papírků získávají dárky a je pro ně připravena soutěž o nejbláznivější Post-it fotografii. Hlavním sloganem této kampaně je "Co na srdci, to na Post-itu!".

<< zpět na seznam