TZ | Česká asociace LPG nesouhlasí s vynecháním LPG z Národního akčního plánu čisté mobility
Ministerstvo průmyslu a obchodu vydalo k připomínkování předtím, než ho předá ke schválení vládě, Národní akční plán čisté mobility. Plán, který má za cíl snížení emisí z dopravy, vznikal za zavřenými dveřmi dva roky, ale většina odborníků měla šanci se s jeho obsahem seznámit teprve minulý týden. Česká asociace LPG (ČALPG) s navrženým dokumentem nesouhlasí, protože je zaměřen pouze na CNG a elektrický pohon a zcela opomíjí zkapalněný ropný plyn (LPG), nejrozšířenější alternativní palivo u nás. Podle asociace je navrhovaný dokument nejen v rozporu se všemi trendy a deklaracemi EU, ale zároveň by v průběhu několika následujících let přinesl faktickou likvidaci trhu s LPG.
K Národnímu akčnímu plánu čisté mobility se vyjadřuje Jiří Karlík, předseda představenstva ČALPG:
„Členové České asociace LPG jsou velmi znepokojeni tím, že bylo LPG vyřazeno ze seznamu možných paliv, která mají České republice pomoci splnit požadavky čistší mobility. Požadujeme proto, aby bylo předložení tohoto dokumentu vládě odloženo, návrh byl revidován odborníky a přepracován.
Vyřazení LPG z Národního akčního plánu čisté mobility (NAPCM) bylo totiž odůvodněno jediným odstavcem, který navíc obsahuje řadu nepravdivých, a chceme věřit, že pouze z neznalosti použitých argumentů.
- Není pravdou, že je LPG v České republice téměř výhradně ropným produktem. Tuzemská spotřeba LPG je zhruba z poloviny vykryta dodávkami těženého LPG (vzniká jako vedlejší produkt při těžbě zemního plynu). A i v případě ropného původu plynu jde o „odpadní produkt“, jehož energetické využití (například pro pohon motorových vozidel) je lepší, než bezúčelné spalování. S určitou nadsázkou můžeme říci, že používání LPG je energetickým využitím odpadu.
- Není pravdou, že doprava z míst těžby LPG je neefektivní. I dnes je na trhu velké množství těženého plynu, který je prokazatelně konkurenceschopný plynu pocházejícímu z rafinerií. Mimochodem, přeprava LPG je mnohem méně náročná a nákladná, než přeprava zkapalněného zemního plynu (LNG), se kterým ale NAPCM počítá.
- A není pravdou, že dostupné množství LPG bude v budoucnu klesat. Jde o jednoduché počty – množství LPG by mohlo klesat pouze za situace, kdy by významně klesal podíl kapalných paliv a jejich výpadek by nebyl nahrazován těžbou zemního plynu.
Cílem NAPCM by mělo být nejen vytvoření potřebné infrastruktury pro alternativní paliva, ale také
- snížení emisí skleníkových plynů,
- snížení závislosti na kapalných ropných palivech,
- to vše při zachování technologické neutrality.
Všechny tyto požadavky palivo LPG naplňuje a to za nesrovnatelně nižších nákladů, než jiná alternativní paliva. Zároveň jde o palivo, které je jako „alternativní“ vnímáno a prezentováno Evropskou unií.
Oproti jiným alternativním palivům LPG nabízí:
- již dnes plně rozvinutou infrastrukturu a možnost jejího dalšího doplňování za zlomkové ceny (oproti zemnímu plynu) a na v podstatě libovolném místě (bez závislosti na plynovodu a silném zdroji elektrické energie),
- možnost přestaveb starších vozů za velmi nízké náklady, což, bude-li využito státní koncepcí, může vést k velmi rychlému a významnému poklesu emisí z dopravy (protože největšími znečišťovateli jsou starší vozy vlastněné lidmi, kteří si prostě nový vůz nemohou z finančních důvodů dovolit).
Nespornou výhodou LPG je také vysoce konkurenční prostředí na trhu a vyšší bezpečnost dodávek tohoto paliva.“
<< zpět na seznam