cz | eng

TZ | DOPRAVCE DOKÁŽE S NOVÝM SYSTÉMEM UŠETŘIT PŘES STO TISÍC ROČNĚ

Neustálý růst cen benzínu a nafty přiměl jihomoravského dopravce Grande k tomu, aby jako jeden z prvních v České republice do svého vozu nainstaloval nový systém Dieselgas. Ten umožňuje kombinovaný provoz vozidla na naftu a LPG. Přestavěný nákladní vůz je v provozu od července a dopravce již dnes ví, že díky přestavbě ušetří přes sto tisíc korun ročně.  

Firma Grande si nechala přestavět nákladní vůz typu TGA 18.390 LL, který při rozvozu měsíčně najezdí v soupravě s vlekem okolo 7 200 kilometrů. „Díky systému se nejen snížily náklady na provoz daného vozidla, ale zároveň se zvýšil i jeho výkon. Například při jízdě do kopce již není potřeba řadit nižší rychlostní stupně i při plném naložení vozu,“ uvedl Pavel Holemý, jednatel společnosti Grande. Ta již plánuje přestavbu dalších vozidel ze svého vozového parku.

Princip nového systému vysvětluje Ľubomír Žiak, odborník na LPG palivo ze společnosti Flaga: „Dieselgas během provozu vstřikuje do sání motoru řízené dávky LPG, drahá nafta je tak z dvaceti procent nahrazena levnějším plynem.“ Tímto se snižují náklady na pohonné hmoty, systém má navíc pozitivní vliv na chod motoru. „Roste totiž jeho životnost a prodlužují se intervaly na servisní prohlídky,“ popisuje Žiak. Využitím LPG, které se řadí mezi ekologická paliva, navíc dochází ke snížení vytvářených emisí.

Dieselgas je vhodný pro všechny typy naftových motorů. Vzhledem k relativně vysoké ceně za montáž tohoto systému ho však využívají především dopravní a logistické firmy. Při 100 000 ujetých kilometrech za rok se investice do jednoho vozidla v průměru vrátí již za necelý rok. Přestavět lze nákladní vozidla všech značek. „Kromě kamionů se využívá také pro dodávky, autobusy nebo zemědělské a stavební stroje,“ popisuje Žiak. Firmy s velkým vozovým parkem tak mohou díky přestavbám ušetřit až několik milionů korun.

Podle druhu dopravního prostředku se také vybírá nádrž, ve které je LPG umístěno. Pro dodávky se používají nádrže ve tvaru kola, které jsou obdobně jako u osobních aut na LPG umístěny v zavazadlovém prostoru. Kamiony pak používají válcové nádrže. „Rozměry a objem LPG nádrže jsou individuální a určují se podle kapacity naftových nádrží a montážního prostoru ve vozidle,“ uzavírá Žiak. 

<< zpět na seznam