TZ | Dopravci po létě sčítají ztráty způsobené uprchlickou krizí
Letní měsíce přinesly přepravním společnostem nečekané náklady spojené s přílivem imigrantů do Evropy. V současnosti se situace uklidňuje a dopravci vystavují účty za uprchlickou krizi. Například logistická společnost Šmídl odhaduje výši ztrát ve stovkách tisíc korun. Ztráty jsou způsobeny neplánovanými prostoji řidičů, sankcemi za opožděné dodávky a někdy také nutností jezdit delší trasy.
Největší komplikace silniční dopravy byly v létě na obou stranách Lamanšského průlivu. Kvůli prodloužené době čekání na hranicích a intenzivním prohlídkám se přepravcům nedařilo vždy dopravit dodávky k zákazníkům ve smluvený čas. Ještě větší ztráty ale způsobovaly prostoje v dlouhých kolonách, které se v rizikových úsecích vytvářely. Řidiči kamionů v nich neplánovaně strávili i několik dní. „Naši zákazníci naštěstí většinou chápali, že za opožděné dodání zcela nemůžeme, a tak nám penále neúčtovali. Hodně nám pomohl také náš kvalitní dispečink, díky kterému jsme měli nonstop přehled o kolonách na trasách a mohli jsme včas zareagovat a odklonit vozidla,“ uvedla Martina Šmídlová, jednatelka logistické firmy Šmídl.
Přestože situace zůstává i nadále vážná, bezprostřední nebezpečí řidičům nehrozí. S nelegálním překračováním hranic se řidiči kamionů setkávají dlouhodobě a riziko se snaží minimalizovat. „Klíčová je komunikace s dispečinkem a plánování trasy tak, abychom se vyhnuli rizikovým úsekům zejména v noci. Například ve Francii jsou řidiči zvyklí nocovat pouze na hlídaných parkovištích, kde je bezpečněji,“ uvedla Šmídlová. To potvrzuje také Kateřina Zlámalová Bitalová, vedoucí dispečinku berounské pobočky firmy Šmídl: „S našimi řidiči jsme v kontaktu nepřetržitě. Největší komplikace jsme zaznamenali při plánování tras do Anglie. Často jsme museli odklánět naše kamiony z jednoho přístavu do jiného, podle aktuální bezpečnostní situace a jízdního řádu trajektů, průchodnosti tunelu apod. Když byla situace velmi napjatá, volili jsme raději trasy do Anglie přes Nizozemí, kde byl klid.“
Firma Šmídl přistoupila k řešení problémů vznikajících na francouzsko-britské hranici aktivně, aby co nejlépe ochránila jak své řidiče, tak přepravovaný náklad a vozidlo. Zaměstnanci jsou školeni a připravováni na situace, které mohou na cestách nastat. V kamionu musí být za všech situací pouze členové osádky, řidič musí při každé zastávce kontrolovat nepoškození plachty nebo zámků a také prověřit střechu návěsu i jeho podvozek. „Řidiči doporučujeme nedělat přestávky 200 kilometrů před zónou Eurotunelu nebo přístavem. Díky těmto preventivní opatřením jsme zatím nemuseli v souvislosti s krizí platit žádnou pokutu,“ dodala Šmídlová.
<< zpět na seznam