TZ | Sedm trendů online marketingu v roce 2015
Větší důraz na marketing na mobilních zařízeních a sociálních sítích, Big Data, Internet věcí, automatizace aktivit, ale i návrat k e-mail marketingu. To jsou jen některé z hlavních trendů digitálního marketingu v roce 2015, které vyplynuly z průzkumu provedeného mezi marketéry na sklonku loňského roku. Pro českou IT společnost Kentico Software, lídra světového trhu komplexních řešení pro online marketing, studii vypracovala nezávislá agentura Millward Brown. Jaké trendy budou letos online marketing provázet?
1) Marketéři se chtějí v roce 2015 více přiblížit svým zákazníkům.
Podle studie se budou chtít marketéři v roce 2015 více zaměřit na personalizaci veškerého online obsahu a aplikací i reklam pro mobilní zařízení. Právě do této oblasti budou letos firmy investovat nejvíce. „Personalizace umožňuje přinášet zákazníkům přesně takový obsah, jaký hledají, nebo jim nabídnout zboží, o které mají zájem, a přivést je tak rychleji k nákupu. Díky tomu jsou personalizované kampaně nejen efektivnější, ale jejich výsledkem jsou také spokojenější zákazníci,“ popisuje Robert Pinkas, VP marketingu Kentico Software. Personalizace je důležitá také u e-mailového marketingu – velká část marketérů proto chystá opětovné zvýšení výdajů do tohoto nástroje.
2) Dvě třetiny marketérů chtějí aktivně řídit zákaznickou zkušenost.
Jednou z nejvyšších priorit pro online marketéry v roce 2015 bude Customer Experience Management (CXM), tedy řízení zkušenosti zákazníka s produktem či službou. „CXM má za cíl monitorovat a vyhodnocovat potřeby uživatele v průběhu nákupního cyklu, adekvátně na ně ve správný okamžik reagovat a doručit tu správnou zprávu na relevantní zařízení ve správném rozlišení. Pokud navíc dokážeme identifikovat místo, kde se zákazník právě nachází, můžeme mu sdělení doručit v lokaci, kde bude mít větší efekt. Např. ho upozorníme na slevu v době, kdy prochází kolem obchodu,“ vysvětluje Robert Pinkas.
3) 54 % marketérů bude využívat Big Data.
Sběr, analýza a využívání velkých objemů dat o online chování zákazníků bude trendem i v roce 2015. „Big Data představují kvantum informací, které jsme schopni posbírat a díky nástrojům zpracovat, vyhodnotit a okamžitě využít pro cílené kampaně. Tyto informace, které nebylo dříve možné získat, nám dnes umožňují zákazníkům nabídnout to, co ani neví, že právě potřebují,“ doplňuje Robert Pinkas.
4) Důraz na uživateli vytvářený obsah bude klesat.
Marketéři postupně upouští od uživateli vytvářeného obsahu a jejich námětů na inovace produktů. Za důležitý marketingový nástroj pro rok 2015 to označila pouze třetina z nich. „ Zdá se, že do těchto aktivit přestávají investovat především firmy v B2C oblasti. Naopak firmy v B2B oblasti chtějí uživateli vytvářený obsah využívat i nadále,“ upřesňuje Robert Pinkas.
5) 58 % marketérů věří v Internet věcí.
Často uváděným trendem je v poslední době tzv. Internet věcí. Ten představuje propojování různých elektronických zařízení v rámci jedné interní sítě. V letošním roce se na něj chce zaměřit více jak polovina firem. „Marketéři si již zvykli na situaci, kdy může ten samý uživatel na web přistupovat z různých zařízení jako je počítač, tablet nebo chytrý telefon. Přizpůsobují tomu nejen své strategie pro multikanálový marketing, ale také způsoby měření úspěšnosti kampaní. Zároveň si velmi dobře uvědomují, že pouze u mobilů a tabletů tříštění jednotlivých kanálů nekončí. Čeká na ně další výzva v podobě inteligentních elektro zařízení. Už se těšíme na to, jak budeme dělat marketingové kampaně přes ledničky a pračky,“ usmívá se Robert Pinkas.
6) Investice do online marketingového softwaru porostou.
I v následujících 2 letech se chystají firmy investovat především do CRM systémů, analytických a testovacích nástrojů a systémů pro správu obsahu. „Očekáváme ale také významný růst investic do integrovaných softwarových řešení pro online marketing. Důvod je jednoduchý – v online marketingu je možné měřit takřka každý krok zákazníka, což na marketéry klade vysoké nároky a vytváří velký tlak na efektivní využívání peněz. Marketéři proto potřebují kvalitní nástroje, které jim nejen ušetří práci, ale pomohou více automatizovat procesy a průběžně vyhodnocovat výsledky kampaní,“ dodává Robert Pinkas.
7) Začne proces větší automatizace online marketingu.
75 % marketérů si myslí, že automatizace procesů v online marketingu je nezbytnou cestou k větší návratnosti investic vložených do online nástrojů. Podle všeho to ale nebude znamenat pokles pracovních míst. Naopak, rozšiřování online marketingových týmů očekává 72 % firem. „Automatizace marketingu přináší nové možnosti, které by nebylo možné rychle a efektivně zajistit lidskými silami. Díky ní je například možné zákazníkovi automaticky zaslat e-mail s připomínkou toho, že zboží, které nenakoupil, ale vložil do košíku, tam na něj stále čeká. Systém pak automaticky pozná, jestli zákazník výrobek nakonec zakoupil, nebo ne. Pokud si ho nepořídí, za tři dny mu může poslat další e-mail s nabídkou x-procentní slevy,“ uvádí příklad Robert Pinkas.
Co dělají úspěšní marketéři jinak?
I na tuto otázku přinesla studie odpověď:
- Mají nastavené procesy řízení cesty zákazníka od oslovení online reklamou, přes nákup až po jeho věrnost a doporučení přátelům.
- Pravidelně měří efektivitu online komunikace a návratnost investic.
- Pro řízení internetového obchodu používají speciální software.
- Budoucnost vidí v automatizaci procesů a online marketingových aktivit prostřednictvím specializovaného softwaru.
Celkové výsledky studie prováděné mezi marketéry středních a velkých amerických společností najdete na adrese www.kentico.com/marketers2015.
<< zpět na seznam