cz | eng

ŠMÍDL - PŘÍPRAVA NA ZIMU V LOGISTICKÉ FIRMĚ

Zimní měsíce tradičně přidělávají vrásky logistickým firmám. Kromě zvýšených nákladů na provoz kamionů vlivem vyšší spotřeby nafty hrozí také více komplikací vlivem nepříznivých povětrnostních podmínek.

 

Mýtus o zimních pneumatikách Je třeba zdůraznit jednu skutečnost: nákladní automobily nepřezouvají na zimní pneumatiky. Vozidla nad 3,5 tuny mezi letními a zimními pneumatikami nerozlišují – používají na hnaných nápravách univerzální typ s označením M+S (z anglického mud and snow, tedy bláto a sníh), s minimální hloubkou dezénu 6 mm. „Kamiony jezdí dlouhé trasy napříč celou Evropou. Často se tedy stává, že zatímco například v České republice je na silnici sníh, v Itálii jsou teploty výrazně nad nulou. Nejen že by byl 40 tunový kamion na měkkých zimních gumách špatně ovladatelný, ale prakticky by tyto pneumatiky cestou zcela zničil. Jednoduše řečeno, nejsou na naše podmínky určené,“ vysvětluje Petr Koblížek, dopravní analytik české logistické společnosti Šmídl. Zimní pneumatiky se používají na kamionech pouze v severních částech Skandinávie, kde je silnice pokrytá sněhem a ledem souvisle a dlouhodobě. Příprava na zimu Autodopravci tedy k prvnímu listopadu pneumatiky plošně přezouvat nemusí. To ale neznamená, že by se na zimu nijak nepřipravovali. „Zimní prohlídkou projde každé vozidlo, kontrolujeme například stav akumulátoru, chladící kapalinu, nemrznoucí roztok v ostřikovačích, ale také stěrače nebo zimní řetězy,“ uvádí Martina Šmídlová, jednatelka společnosti Šmídl, a dodává: „Nesmíme zapomenout na žádnou maličkost, díky prevenci můžeme předcházet komplikacím, které by mohly nastat na trase. Například ošetření zámků vozidla je drobnost, která ale ušetří spoustu problémů“. Každé vozidlo je vybaveno sněhovými řetězy pro daný rozměr pneumatik, lopatkou a další zimní výbavou, kterou dopravcům ukládá legislativa. Zkouška pro řidiče i dispečink Riziko, že kamion dorazí do cíle se zpožděním, je přesto v zimních měsících obecně vyšší. V tomto období dispečink pečlivě hlídá průjezdnost tras a komunikuje s řidiči více než v letních měsících. „Přestože vždy vybíráme trasu s ohledem na včasné a bezpečné dodání zboží, může se stát, že vlivem nepříznivého počasí dojde ke zpoždění dodávky,“ připouští Koblížek a dodává: „V takových výjimečných situacích je nejdůležitější průběžně komunikovat se zákazníkem a eliminovat případné škody.“ Zima je vzhledem k zhoršené sjízdnosti silnic nepříjemným obdobím zejména pro řidiče. Na silnicích je sice menší provoz, ale řízení kamionu je náročnější po všech stránkách. „Nejde říci, která destinace je v zimním období nejhorší, záleží na aktuálním počasí v dané lokalitě,“ uvedl Ivan Jurajda, zkušený řidič společnosti Šmídl. Kritických dnů bývá naštěstí jen několik do roka, i tak ale profesionální řidiči počasí nepodceňují. „Výjimečně dojde k situaci, kdy zůstaneme s kamionem neplánovaně stát i několik hodin. Pro tyhle případy vozíme v kabině vše potřebné k přežití,“ dodal Jurajda.

 

<< zpět na seznam