cz | eng

TZ | DIRECT ALPINE | ČESKÝ VÝROBCE OBLEČENÍ DIRECT ALPINE CHYSTÁ VYUŽITÍ NANOTEXTILIE

Liberecká firma Direct Alpine Chystá bundu s membránou z nanovláken, která je nepromokavá zvenčí a zevnitř propustí dvakrát více odpařeného potu. Jedná se o první případ v Česku, kdy budou nanovlákna přímo součástí oblečení.

 

Cedník, který nepromokne

Dokonalá ochrana proti dešti a vodě je dnes standardem veškerého kvalitního membránového oblečení. Stále větší roli začínají hrát další parametry, především prostupnost vodních par, která je důležitá pro pocit komfortu. Proto se příští sezónu Direct Alpine chystá použít ve svém oblečení látku s vysoce prodyšnou nanovlákennou membránou. Mezi vlákny membrány je mnoho skulinek a prostorů, kudy mohou molekuly vodních par volně procházet. „Jestliže chceme srovnávat dosavadní mikroporézní membránu s nanovlákennou, měli bychom vědět, že obě mají stejně velké otvory pro transport vodních par. Nanovlákennou lze přirovnat k cedníku, kdežto mikroporézní je hrnec s několika dírami,“ popisuje Radek Nováček. O nanovlákenné membráně a jejím použití v oděvu píše v současnosti Anna Papežová bakalářskou práci na Technické univerzitě v Liberci. „V práci se zabývám výzkumem vlastností nanovlákenné membrány a jejím srovnáním s dosud používanými membránami. Doporučení z mého výzkumu vezme Direct Alpine v úvahu při plánování nového výrobku,“ říká studentka Technické univerzity v Liberci Papežová. Z její práce pochází i zveřejněné mikroskopické snímky. Direct Alpine s univerzitou spolupracuje pravidelně. „Zjištění studentů využíváme v praxi při výběru nových materiálů,“ říká Nováček. V současnosti je v přípravě prototyp bundy s nanovlákennou textilií: „Těším se, až ho budu mít možnost vyzkoušet v reálných podmínkách,“ usmívá se Nováček. Nanomembrána není jedinou z připravovaných inovací. „V současnosti se zabývám také novou technologií bezešvého spojování látek pomocí speciální pásky,“ dodává Nováček. První produkt s nanomembránou by měl být v kolekci léto 2012.

Pára a vzduch projdou, voda ne

Z mikroskopických záběrů je rozdíl mezi membránami patrný. Klasická mikroporézní membrána, kterou Direct Alpine využívá, má jasně rozlišitelné póry. Snímek nanotextílie při stejné úrovni zvětšení ukáže mnoho propletených nanovláken tloušťky kolem stovky nanometrů. Mezi nimi je dostatek prostoru pro volný průchod molekul vodní páry. Zvenku se molekuly vody v milionech shlukují do kapek, a proto nemohou membránou proniknout dovnitř. Vlastnosti nanotextilie je potřeba poznat na vlastní kůži. „Při námaze se vždy zapotíte, ale díky lepšímu odvodu vlhkosti skrz oděv bude výšlap hned příjemnější,“ shrnuje výhody Nováček.

Dosud jen povlaky

Nanotechnologie se v textilním průmyslu běžně používají pro povrchovou úpravu látek. Jde o většinu vodoodpudivých a antibakteriálních úprav používaných pro outdoorové oblečení. Jejich principem je vytvoření nanovrstvy přímo na povrchu jednotlivých vláken při zachování původních vlastností textilie, například prodyšnosti. Často se tato nanovrstva skládá ze stříbrných iontů s antibakteriálním účinkem. Brání množení bakterií, které rozkladem potu vytvářejí zápach a uplatní se zejména u funkčního prádla.

Typy membrán

V současnosti jsou nejrozšířenější dva typy membrán: mikroporézní a difuzní. U mikroporézních, jejichž nejznámějším zástupcem je Goretex, může vlhkost z vnitřní strany látky pronikat malými trhlinkami neboli mikropóry. Molekuly vodních par pak prostupují membránou na základě rozdílu teplot a tlaků mezi okolím a vnitřkem oděvu. Když se zahřejete, vodní pára bude mít snahu uniknout přes membránu pryč. Druhým typem membrán jsou difuzní, které jsou celistvé a využívají princip prostupu vlhkosti samotným materiálem membrány. Větší aktivita člověka v oblečení s touto membránou přispívá k jejich lepší prodyšnosti. „Molekuly vody a samotné membrány více kmitají a vlhkost lépe prostupuje směrem ven,“ vysvětluje Radek Nováček, šéf vývoje Direct Alpine. Nejrozšířenější mikroporézní membrány: Goretex, Dermizax, Windstopper Nejrozšířenější difuzní membrány: Entrant – Dermizax, Gelanots, Sympatex

Předzvěst oživení

Direct Alpine nasazuje nanotextílii v období, kdy je očekávaný opětovný růst outdoorového odvětví. Napovídá tomu čtvrtinový nárůst jejích zahraničních objednávek na příští zimu. Liberecká firma oznámila odhad po německém veletrhu ISPO, na němž firmy z oboru uzavírají kontrakty. nárůst objednávek znamená, že podíl exportu na celkové produkci Direct Alpine překročí 40%. „Atmosféra na veletrhu byla dobrá. Nová kolekce je trochu odvážnější a barevnější, loňská se držela více zpátky v očekávání krize,“ vysvětluje Radek Nováček, šéf přes vývoj a design. Nová kolekce se připravovala 4 měsíce a náklady na její vývoj byly kvůli širšímu výběru barev vyšší. „Nákup materiálu jsme museli provést v množství určeném pro budoucí výrobu, k tomu je potřeba velmi dobře plánovat,“ dodává Nováček. Odběratelé se pak rozhodují podle vzorků oblečení, které obdrží.

Spolupráce s profesionály se vyplácí

Krize v Evropě loni zasáhla Direct Alpine méně než ta domácí. Tržby poklesly o 17% na 60 milionů korun. „Loni jsme nejvíce ztratili na českém trhu. Export nás naopak podržel, zůstal na stejné úrovni,“ popisuje Ondřej Neuman, obchodní manažer. Největšími „tahouny“ exportu liberecké firmy bylo Německo, Švýcarsko a Itálie. „U švýcarských odběratelů to vypadalo, jako by se jich krize nedotkla. Ta země loni představovala ostrůvek prosperity v Evropě,“ říká Neuman. Kromě německy mluvících oblastí se Direct Alpine daří například v Polsku, kde získala nového distribučního partnera. „Polsko se na první pohled nejeví jako trh s velkým potenciálem pro outdoorové odvětví, volnočasové aktivity jsou tam ale velmi oblíbené,“ popisuje Neuman. V Itálii se o distribuci Direct Alpine stará kultovní výrobce skialpinistických lyží Ski Trab. „Ski Trab má široké zastoupení, což je pro nás vždycky výhodné. Jsou také přímo zapojeni do vývoje některých produktů, jejich vklad je pro nás velmi cenný,“ vysvětluje Neuman. Ve Francii Direct Alpine spolupracuje s horskými vůdci z Chamonix. „Hodně dají na kvalitu a poměr cena/výkon. Jako trh je ale Francie specifická jazykovou bariérou a nacionálním cítěním, které preferuje domácí značky,“ zakončuje Neuman.

<< zpět na seznam