cz | eng

TZ | HARTMANN - RICO | TŘI TIPY PRO VÝJIMEČNOU LOGISTIKU – ROZHOVOR

Společnost HARTMANN - RICO je největším výrobcem a distributorem zdravotnického materiálu v České republice. Denně vyexpeduje kolem pěti kamionů obvazů, obinadel, jednorázového operačního krytí a dalších zdravotních pomůcek. O logistice jsme mluvili s ředitelem SCM panem Vladimírem Stodůlkou.

 

Mohu se zeptat jak velký musí být sklad, ze kterého může denně vyjet až deset plných kamiónů zdravotnického materiálu?
Ideální sklad je žádný sklad, protože ten polyká peníze jak v poskytovaném servisu tak v kapitálu , který vázne ve skladovaném produktu. Ale zpátky k realitě. Vysokoregálový sklad hlavního distribučního centra Hartmann-Rico a.s. s automatickými zakladači má kapacitu přes 8000 paletových míst. Lidská noha do něj nevkročí. Takto velkým skladem vládnou logističtí provideři respektive společnosti zabývající se skladováním pro své klienty. V rámci výrobců a distributorů zdravotnických prostředků v ČR jde o vysoký nadstandard zvyšující kvalitu a možnosti našich služeb. Tento sklad je naši velkou konkurenční výhodou.

Co byste označil jako vaši největší výhodu?
Asi to, že zákazníkům nabízíme komplexní řešení jejich potřeb. Neprodáváme pouze zboží eventuálně poradenskou službu k jeho použití. Uvedu to na příkladu nemocnice, jako našeho typického zákazníka: donedávna to fungovalo tak, že nemocnice sesbírala z jednotlivých oddělení požadavky na zdravotnický materiál, proběhl proces interního schvalování a nemocnice poté objednala materiál u jednotlivých dodavatelů. Dodavatelé zpracovali objednávku a dovezli ji do skladu zdravotnického materiálu dané nemocnice. Z centrálního skladu pak materiál putoval dle objednávek na jednotlivá oddělení. HARTMANN ale v současné době nabízí víc. Jednotlivá oddělení si mohou objednat zakázku přímo pro své účely. To znamená, že nechystáme zakázku pro celou nemocnici, ale pro její jednotlivá konkrétní oddělení. Odbouráváme tak interní organizační článek dané nemocnice, čímž obsluhujeme přímo koncového zákazníka. Staniční sestře tak šetříme čas, který by musela věnovat komunikaci se skladem. Zároveň eliminujeme servisní činnosti odborného zdravotnického personálu, aby se mohl věnovat tomu, v čem je vyškolen, tedy pomoci druhým. Poptávky právě po takových službách v poslední době exponenciálně rostou.

 

Můžete uvést zkušenosti s konkrétní nemocnicí?
Máme řadu nemocnic, kde dodáváme na jednotlivá oddělení. Příkladem může být nemocnice Chrudim. V této nemocnici budeme mít pronajatý celý sklad zdravotnického materiálu a budeme tam skladovat veškeré zdravotnické pomůcky a to nejen od naší společnosti. Tím nemocnici odebíráme organizační práci a optimalizujeme tak její náklady. Jde vlastně znovu o dotažení principu „zdravotnický personál ať se věnuje své odborné práci a nikoli servisní činnosti“. Pokud vím, jde o první takový projekt na území České republiky.

Co je pro vás nejdůležitější z pohledu logistiky vašich pomůcek?

 

Nejdůležitější je pro mne mít v dodavatelích logistických řešení experty, kteří budou neustále nespokojeni. V ideálním případě by mi měl dodavatel neustále revidovat moje požadavky a navrhovat pro mé potřeby lepší řešení, než v počátku poptávám. Zdánlivě to zní protichůdně; proč by se dodavatel měl neustálým zefektivňováním připravovat o peníze. Tady přichází ke slovu pozitivní motivace například ve formě odměn či bonusů. Existuje spousta dodavatelů, kteří sice pohotově a dobře, ale bezmyšlenkovitě splní jakékoli moje přání. O takovou spolupráci já nestojím. Potřebuji někoho, kdo bude mé návrhy promýšlet a s odbornou znalostí navrhovat nová a lepší řešení. V tomto smyslu potřebuji spíše partnera než dodavatele, který bude mít přehled a bude se chtít se mnou o zdokonalování celého systému logistiky bavit. Musím říci, že právě takový přístup mi u českých logistických společností chybí.

 

Invenční přístup u dodavatelů logistiky je klíčový ještě z jednoho důvodu a tou je vlastní komunikace se zákazníkem. Pokud někam doručujeme zdravotnické pomůcky, je v přímém kontaktu se zákazníkem nikoli náš zaměstnanec, ale zaměstnanec konkrétního dopravce. Reakce a potřeby zákazníků se k nám tak dostávají jen velmi zprostředkovaně. I z toho důvodu je pro nás velmi důležitá zákaznická orientace našich partnerů a to hned dvojnásobně : poprvé, jako propojovací článek mezi příjemcem zboží a dodavatelem, a podruhé jako vztah klient – dodavatel servisu. Na tomto poli mají čeští dopravci ještě mnohé co vylepšovat.

Díky za rozhovor

 

<< zpět na seznam