TZ | ŠMÍDL | AUTEM BEZPEČNĚ NA DOVOLENOU A ZPĚT
Letní měsíce patří v dopravních statistikách k nejtragičtějším. Poněkud paradoxně během nich dojde na silnicích k více nehodám, než v zimě. Příčin je hned několik, všechny mají ale společného jmenovatele – selhání lidského faktoru.
Dobrá příprava před jízdou a odpočinek během cesty. To je podle odborníků nejlepší prevence nehody na cestě do zahraničí. Své o tom ví také profesionální řidiči, pro které je ujetí stovek kilometrů každodenní rutinou. „Jako profesionální řidič mám výhodu kvalitního zázemí. Dispečink spočítá časový plán jízdy včetně přestávek a průběžně mě informuje o aktuální situaci na trase,“ řekl Jiří Plosza, který jako řidič logistické společnosti Šmídl najezdil více než dva miliony kilometrů bez nehody. Právě kvalitní zázemí je ale tím, čím většina řidičů nedisponuje. Běžný řidič se musí obejít bez profesionálního zázemí a na cestu se připravit sám.
PRÁZDNINY – NEJHORŠÍ OBDOBÍ PRO MOTORISTY
Během prázdnin působí na silnicích hned několik rizikových faktorů. Objevují se řidiči s přerušenou praxí, kteří v zimě neřídili a také cyklisté a motorkáři. Jak upozorňuje dopravní psycholožka Vlasta Rehnová, členka Asociace dopravních psychologů, podíl na zvýšené nehodovosti má překvapivě i počasí: „V létě je člověk vlivem prodlouženého dne mnohem aktivnější, čímž se zároveň více unaví. Při řízení v letních měsících je řidič také méně ostražitý.“
Specifickou kategorií jsou řidiči, kteří se vydávají na dovolenou do zahraničí vlastním vozem. Nejčastější příčinou nehody na dlouhých tratích je únava, způsobená nezvykle dlouhým zatížením organismu. Nejrizikovější jsou noční jízdy, kdy je organismus v přirozeném útlumu.
JAK SNÍŽIT RIZIKO NEHODY PŘI CESTĚ NA DOVOLENOU
Důležité je nejen chování řidiče, ale také ostatní posádky, zejména spolujezdce. Ten by měl řidiče sledovat a při zpozorování známek únavy jej přimět zastavit a udělat přestávku. Ideální je s řidičem konverzovat na lehké téma. Maximální doba nepřetržitého řízení by v běžném provozu neměla přesáhnout čtyři hodiny. Zvýšenou pozornost je třeba věnovat noční jízdě po dálnici, kde je riziko usnutí za volantem nejvyšší.
Při cestě na dovolenou bývá automobil plně obsazený a přetížený nákladem. Vždy je však třeba myslet v první řadě na komfort řidiče a zajistit mu dostatek prostoru pro pohodlné řízení. V případě rodinných dovolených jsou v autě přítomny také děti, které mohou mít na řidiče negativní vliv.
Na trase by připraveného řidiče nemělo nic překvapit. To potvrzuje i řidič společnosti Šmídl Jiří Plosza: „Řidič musí mít představu, jak daleko pojede, aby si mohl rozvrhnout síly. Nestačí zadat do navigace cíl trasy a počítat s časem příjezdu, který přístroj ukáže. Je třeba si sehnat co nejvíce aktuálních informací například o dopravních omezeních provozu na trase, mít časovou rezervu, počítat s přestávkami.“ Pro případ uvíznutí v koloně je dobré natankovat plnou nádrž a mít v autě připravené pití.
Řidiči se snaží s únavou bojovat nejčastěji pitím kávy. Odborníci ale doporučují účinek kofeinu nepřeceňovat. „Káva sice krátkodobě oddálí pocit únavy, ten se ale později může dostavit mnohem intenzivněji,“ upozorňuje Rehnová. Káva navíc organismus odvodňuje, proto je důležité dodržovat pitný režim a kromě kávy pít také jiné tekutiny, například minerální vody.
Důležité je věnovat stejnou přípravu i cestě zpátky, pro kterou platí stejná rizika. Člověk má tendenci po bezstarostné dovolené podcenit zpáteční cestu. Poslední den dovolené by měl řidič odpočívat.
Řidičská chyba je stále nejčastější příčinou dopravní nehody. Ani stále bezpečnější automobily nedokáží lidskému selhání předejít. „Krátké usnutí za volantem není nemoc, ale důsledek přirozené únavy organismu,“ vysvětluje Stanislav Novotný z Ústavu dopravní techniky ČVUT.
Hlavní doporučení tedy můžeme shrnout v následujících bodech:
-
Na cestu se dobře připravte – sežeňte si aktuální informace o trase
-
Nespěchejte – jeďte s dostatečnou časovou rezervou
-
Odpočívejte – dělejte pravidelné přestávky
-
Nepodceňujte zpáteční cestu – poslední den dovolené odpočívejte
-
Během cesty udržujte komunikaci s řidičem – sledujte jeho reakce
-
Buďte ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu
<< zpět na seznam