TZ | ŠMÍDL | ČEŠTÍ DOPRAVCI SE POTÝKAJÍ S NEDOSTATKEM ŘIDIČŮ
Ekonomická krize zásadním způsobem poznamenala logistický trh. Zatímco v roce 2009 musely dopravní firmy bojovat s poklesem zakázek snižováním počtu vozidel a propouštěním zaměstnanců, dnes je situace zcela opačná.
Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia chybí po dvou letech krize zhruba třetina přepravních kapacit. Nedostatek volných kamionů lze vyřešit poměrně rychle rozšířením vozového parku, větší komplikace přináší dopravcům nedostatek zkušených řidičů. „Letos máme v plánu nakoupit další nové kamiony, abychom uspokojili poptávku po našich službách. Bohužel se nám zatím nepodařilo sehnat dostatek kvalifikovaných řidičů,“ připouští Martina Šmídlová, jednatelka české logistické společnosti Šmídl.
O zkušené řidiče je dlouhodobě zájem Stát se řidičem kamionu vyžaduje v dnešní době nemalou startovní investici. Kromě řidičského průkazu příslušné skupiny a profesního průkazu musí uchazeč projít také psychotesty. Vyřízení všech potřebných dokladů stojí desítky tisíc korun. Dříve přitom většina profesionálních řidičů získala oprávnění v rámci povinné vojenské služby, jejíž zrušení výrazně ovlivnilo úroveň uchazečů o toto povolání. Během absolvování vojenské služby totiž někteří branci získali nejen řidičské průkazy, ale také základní praxi v řízení nákladního automobilu. Po těchto zkušených řidičích je čím dál větší poptávka. Nedostatek zkušeností je dnes totiž nejčastější příčinou problémů mladých řidičů při hledání zaměstnání. „Upřednostňujeme hlavně uchazeče s praxí. V poslední době jsme ale zaměstnali i méně zkušené řidiče, které dáváme do dvouměsíčního zácviku k našemu kmenovému řidiči. Teprve potom mohou dostat vlastní vozidlo,“ vysvětluje Šmídlová. Pokud nedojde ke zvýšení přepravních kapacit, budou logistické firmy nuceny odmítat některé zakázky. To by vedlo ke zvýšení cen dopravy a komplikacím při přepravě zboží.
<< zpět na seznam