TZ | V ČESKU STARTUJE SVĚTOVĚ UNIKÁTNÍ SYSTÉM HODNOCENÍ FIREM
Praha, 24.6.2009 - V těchto dnech byl spuštěn internetový portál Banky referencí – www.banREF.cz. Je to celostátní nezávislý systém, který umožňuje sbírat, uchovávat a prezentovat reference zákazníků na firmy a hodnotit tak kvalitu jejich služeb. Pomáhá zákazníkům najít poctivé firmy s kvalitními službami a na ty špatné upozornit. V banREF nezáleží na velikosti reklamního rozpočtu, každá firma je odkázána na své reference. Malé firmy tak dostávají do rukou nástroj, jak zákazníkům dokázat svou kvalitu. Systém je unikátní a neexistuje nikde jinde na světě.
Zákazníci zasílají reference prostřednictvím RMS (referenční SMS). Jejich obsah si může kdokoliv zdarma prohlédnout na internetu. RMS jsou použity z důvodu vazby reference na telefonní číslo, nejedná se o žádné anonymní internetové diskuse, jakých existují desítky. Pokud má firma podezření, že je některá reference falešná, bude autor reference požádán, aby prokázal, že je zákazníkem, například zasláním čísla faktury nebo dokladu. Pokud je autor reference zákazníkem firmy a ta s jejím obsahem nesouhlasí, má možnost k referenci připojit komentář. Jde tak o jediný nástroj tohoto druhu, který mohou firmy používat bez obav z pomluv. Prospěch z toho mají také zákazníci, kteří konečně mohou porovnávat firmy podle jejich skutečných referencí.
Reference je možné zasílat všem českým firmám. BanREF využívá průběžně aktualizovanou databázi Českého statistického úřadu. V tuto chvíli je v databázi banREF více než 2,5 mil. subjektů. Jsou mezi nimi nejen firmy, ale i všechny obce nebo neziskové organizace. Odeslání reference je velmi jednoduché, stačí poslat RMS ve tvaru: „BANREF ALIAS FIRMY nebo IČ hodnocení firmy“ na číslo 90 309 30.
Je-li zákazník nespokojen například s kvalitou montáže nových oken, stačí mu znát identifikační číslo firmy a může se vyjádřit, dokud je zkušenost „čerstvá“. Stačí před vlastní hodnocení dát znaménko minus a reference bude vedena jako negativní. Firma poté může problém zákazníka vyřešit a ten pak spokojen odešle další referenci, tentokrát pozitivní, která tu předcházející přepíše.
BanREF je vhodná pro firmy ze všech oborů, ocenit ji mohou například zákazníci cestovních kanceláří a hotelů, úklidových nebo detektivních firem. Na začátku léta je aktuální téma dětských táborů a mnoho rodičů nemá tušení, kdo se bude o jejich děti starat, kvalita referencí je v takových případech velmi důležitá a nejde zdaleka jen o peníze.
RMS odkazuje na konkrétní telefonní číslo, ale soukromí zákazníků je pečlivě chráněno. Místo telefonního čísla se u referencí zobrazuje kód. Autora reference je možné kontaktovat pouze SMS zprávou zaslanou přes banREF. Zájemce se tak může zeptat zákazníka na podrobnosti. Jeho číslo není ani tehdy odhaleno, naopak on sám má možnost se rozhodnout, zda na dotaz odpoví a poskytne své číslo.
Kromě soukromí zákazníků je pamatováno na důvěryhodnost referencí. Integritu dat na serveru ověřuje pobočka mezinárodní kontrolní společnosti SGS Czech Republic. Ta garantuje, že reference jsou shodné s obsahem došlých RMS.
Autorem nápadu je Michal Popelka z Brna: „Když jsem hledal řemeslníka nebo hledal dětský tábor pro mou neteř, zajímaly mě zkušenosti předchozích zákazníků. Ty je ale téměř nemožné zjistit. Přemýšlel jsem, jak vytvořit řešení, které nebude mít slabá místa.“ Hlavním problémem byla otázka anonymity, která hrozí zasypáním každého fóra balastem. Proto se Popelka rozhodl využít RMS. Umožnilo to vyloučit „spammery“, kteří by mohli zasílat mnoho referencí jedné firmě. Proto se od jednoho autora zobrazí pouze poslední firmě zaslaná reference.
Cena jedné RMS je 30 Kč. Jak byla určena? Provozování systému s sebou nese určité náklady a část z ceny připadne operátorovi. Protože je BanREF nezávislá na firmách, nedisponuje žádnými jinými příjmy, tedy ani z reklamy. Cena 30 Kč je proto zčásti cenou za důvěryhodnost a nezávislost. Tato částka je také překážka pro ty, kdo by chtěli banREF zneužít. Pro zákazníky, kteří chtějí ohodnotit zakázku v hodnotě tisícikorun jde naopak o malý výdaj.
BanREF do této doby fungovala v testovacím provozu. Jednou z firem, které se v této fázi zapojily, je Aldo-okna, s.r.o. zabývající se prodejem a montáží plastových oken. „V našem oboru je tvrdá konkurence. Chceme lidem ukázat, že jsme kvalitní firma, ale dosud jsme kromě reklamy nevěděli jak,“ říká ředitel Jiří Bednárek. Firma nyní na internetu vedle fotografií zakázek nabízí přístup ke svým referencím v banREF. Zákazníci jsou o hodnocení požádáni v letáku přiloženému k dárku. Je pouze na nich, zda referenci odešlou. Tím je dodržena zásada banREF, že firma nesmí motivovat za pozitivní vyznění reference. Toto a ostatní pravidla obsahují obchodní podmínky portálu.
Portál banREF byl představen na pravidelném zasedání Spotřebitelského poradního výboru, která se konají na Ministerstvu průmyslu a obchodu. Josef Tržický, vedoucí oddělení ochrany spotřebitele, k němu řekl: „Jakákoliv snaha o zlepšení postavení spotřebitelů je z naší strany vítána. Projekt Banky referencí je do detailu promyšlen a vhodný pro použití v praxi.“
Na fungování banREF dohlíží kromě provozovatele a SGS také Kontrolní výbor Banky referencí. Jeho členy jsou jak zástupci firem, tak spotřebitelů. Za firmy je jím Jaroslav Prachař, výkonný ředitel sdružení Korektní podnikání a spotřebitele zastupuje Ylona Skálová, výkonná ředitelka Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).
„Sdružení obrany spotřebitelů bohužel většinou řeší situace, kdy je již spotřebitel postižen. Nástroje prevence jsou velmi důležité a jsme rádi za každý přínos v této oblasti. Projekt banREF umožňuje výměnu informací mezi zákazníky firem a je na nich nezávislý. Naše účast v kontrolním výboru pomůže, aby banREF ještě lépe sloužila spotřebitelům a ti z ní profitovali,“ řekl mluvčí SOS Jan Mišurec.
Zájmy firem zastupuje v Kontrolním výboru Jaroslav Prachař ze sdružení Korektní podnikání, který k tomu dodal: „Sdružení Korektní podnikání se snaží vytvářet mosty mezi firmami a spotřebiteli a přispívat ke zvýšení jejich vzájemné důvěry. Banku referencí doporučuji začít využívat všem firmám, které odvádějí dobrou práci. Prostřednictvím Kontrolního výboru se můžeme podílet na tomto zajímavém projektu a poskytnout radu, když bude potřeba.“
Kontakty: Kontrolní výbor:
Ylona Skálová – Sdružení obrany spotřebitelů, výkonná ředitelka tel.: 224 239 940 skalova@spotrebitele.info
Jaroslav Prachař – Korektní podnikání, výkonný ředitel tel.: 602 327 922 e-mail: info@korektnipodnikani.cz
Tomáš Fridrich - tiskový mluvčí banREF, mail: tomas.fridrich@bmpr.cz, tel.: 723 180 727
<< zpět na seznam