TZ | Vyjádření společnosti Flaga k Směrnici o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva
Evropská komise schválila návrh Směrnice o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva (více o ní zde), která členské státy zaváže k vybudování základní podpory pro elektřinu, vodík a zemní plyn jako alternativní zdroje v dopravě. Cílem je prolomit závislost dopravy v Evropské unii na ropě a snížit emise znečisťující ovzduší. I když je ve výčtu základních alternativních paliv uvedeno také to nejrozšířenější z nich, zkapalněný ropný plyn (LPG), s jeho podporou směrnice nepočítá. K tématu se vyjádřil Peter Polák, výkonný ředitel společnosti Flaga, největšího dodavatele LPG v České republice.
„Oceňujeme aktivity Evropské unie na podporu alternativních paliv a jejich příspěvek k životnímu prostředí. Stejně tak si ceníme toho, že EU pohlíží na LPG jako na alternativní palivo zcela rovnocenné s ostatními a uznává jeho přínos. Obáváme se však toho, že přijetí směrnice povede pouze k podpoře zemního plynu a elektřiny a LPG zůstane upozaděno. Přitom jsme přesvědčeni o tom, že při podpoře LPG by se snížení emisí dalo díky vybudované síti a velkému rozšíření tohoto paliva dosáhnout mnohem rychleji a s podstatně nižšími náklady.
Byli bychom rádi, kdyby se Evropská unie poučila z chyb Spojených států. Vláda USA investovala do podpory vozidel na elektřinu 5 miliard dolarů. Výsledkem těchto aktivit je pouze 71 000 takto provozovaných aut. To znamená, že podpora jednoho takového vozu stála v průměru 70 tisíc dolarů. Jen pro představu - za celkovou částku, kterou americká vláda investovala, je možné přestavět na LPG skoro 5 milionů vozidel. Elektřina je navíc ve značné míře vyrobená z fosilních paliv, tudíž je její pomoc k ekologii více než diskutabilní.
Možností podpory LPG ze strany Evropské unie ale i státu je celá řada. Velmi bychom uvítali snížení spotřební daně u LPG tak, aby došlo k zrovnoprávnění se zemním plynem. Užitečná by byla také dotační podpora samotných přestaveb aut na LPG, jejich daňové zvýhodnění nebo usnadnění vjezdu do center měst. Inspirovat se můžeme v zahraničí – německá vláda podpořila rozvoj LPG automobilů už v roce 2006 a svou podporu garantuje až do roku 2018 a v některých zemích, např. v Austrálii, je přestavba na LPG státem dotována.“
<< zpět na seznam