Agentura a klient: Nezaměňujme emancipaci a servilitu
Nedávno jsme se v agentuře zamýšleli nad tím, jaké vlastnosti by měl mít dobrý píárista. Vedle zapálení pro věc, schopnosti dotahovat věci do konce a určité rezistence vůči stresu jsme se shodli, že možná často neprávem přehlíženou vlastností je emancipace ke klientovi.
Součástí práce PR specialisty by měla být schopnost fundovaně rozhodnout, co je pro konkrétního klienta nejefektivnějším PR nástrojem a také jej o tom přesvědčit. Věcně, srozumitelně, citlivě. Píáristé bývají obecně chápáni jako zdatní manipulátoři a klienti proto bývají až přecitlivěle ostražití. Správné vyhodnocení výchozí situace a rozhodnutí o dalším postupu je ale pro klienta důkazem, že agentura správně pochopila jeho zadání, rozumí jeho produktu i filozofii. Klienti však často, vedeni snad pocitem, že oni sami nejlépe ví, jak budovat PR jejich firmy, či přirozenou nedůvěrou, typickou zejména pro začátek spolupráce, postaví agenturu před hotovou strategii a dají jí pouze určitý prostor v rámci jí poskytovaných služeb.
Pokud agentura na tento přístup kývne, začne si sama pod sebou řezat větev. V případě, kdy kampaň dopadne dobře, klient má (oprávněně) pocit, že úspěšnou strategii vymyslel sám a agenturu bere jen jako pěšáka v pomyslné první linii. Pokud PR spolupráce nenese očekávané výsledky, padá stín právem na agenturu. Argumentovat alibistickým tvrzením “vždyť jste to tak chtěli a my jsme vám říkali, že to není nejlepší cesta” znamená zbavit se poslední špetky profesionality. Nejde se zbavovat odpovědnosti za výsledky naší práce.
Součástí PR je definování strategií od výchozí situace po cíl. Dělejme PR od základů, nebo jej nedělejme vůbec. Lékař si od pacienta také nenechává radit, jak má probíhat operace. V případě public relations situace není jiná. Musíme být schopni ukázat klientovi nejefektivnější cestu, vysvětlit proč je nejefektivnější, a případně nést odpovědnost za to, pokud se později ukáže, že nejefektivnější nebyla. Nikoliv manipulací, ale odbornými radami, zkušenostmi a zejména komunikací s klientem a pochopením jeho potřeb. Tato cesta není jednoduchá, ale cíl agentury a klienta je stejný: poctivě a odborně odvedená PR komunikace.
Martin Čepička
<< zpět na seznam